4 Langkah Ini Akan Mudahkan Hidup Anda

Hidup kita akan lebih mudah kalau kita bergantung pada TABIAT dan bukannya pada motivasi dan semangat.

Aturan hidup seharian dan kerja kita lebih mudah. Ikut saja tabiat. Tak perlu fikir banyak.

Sebab?

1. Tabiat berlaku secara automatik.

2. Tabiat berlaku tanpa kita perlu berfikir banyak. Memang ada kajian yang menunjukkan otak kita boleh ‘berehat’ apabila kita buat perkara tabiat.

3. Motivasi dan semangat turun naik. Tabiat yang sudah kuat, akan terus berlaku tak kisah semangat atau tak.

==========

Nak bina tabiat baru?

==========

Nak baca buku?

Nak mula bersenam?

Nak mula buat qiyamullail?

Nak mula tabiat susun jadual kerja setiap pagi?

Tabiat yang baik akan bantu kita capai matlamat dalam hidup.

.

.

.

Pernah tak anda rasa macam ni?

“AH BENGANGNYA HIDUP TAK KE MANA!
SAMPAI BILA NAK CAMNI JE?”

Nak berjaya?

Nak ubah hidup?

Mesti la nak kan…?

So…

Tak boleh bertangguh buat kerja.
Tak boleh buang masa lagi.
Tak boleh terus macam biasa lagi.

Anda kena mula tabiat baru yang lebih baik dan membina untuk masa depan lebih baik.

IKUT 4 langkah ini untuk mulakan tabiat baru…

.
.

==========
1. PILIH tabiat yang mahu kita mulakan.
==========

Tetapkan tabiat yang kita mahu mulakan dengan jelas.

KUNCI: Tetapkan dengan jelas!

Mula bersenam [x]
Sit up sebanyak 3 kali setiap sesi, 3 sesi seminggu [/]

Mula baca buku [x]
Baca buku ilmiah, 2 muka surat setiap hari [/]

Nak rancang kerja [x]
Luangkan 15 minit setiap pagi sebelum mula kerja untuk rancang pembahagian masa kerja pada hari tersebut [/]

.
.

==========
2. CARI cue untuk trigger tabiat.
==========

Tetapkan satu cue sebagai peringatan untuk buat tabiat tersebut.

KUNCI: Jangan bergantung kepada motivasi atau semangat. Gunakan cue untuk trigger habit.

Bila aku semangat nanti, aku akan bersenam [x]
Bangun pagi pukul 5.30 terus turun katil dan buat sit up [/]

Bila masa lapang nanti, baca buku [x]
Setiap kali lunch break, baca 2 muka surat sebelum lunch [/]

Rancang kerja sebelum buat kerja [x]
Setiap pagi pukul 8.30 pagi, duduk dan rancang perjalanan kerja hari tersebut selama 15 minit [/]

.
.

==========
3. BUAT tabiat baru
==========

Apabila sampai saja pada cue, TERUS BUAT.

Jangan fikir.

Tak perlu bergantung kepada motivasi atau semangat.

Ada cue? Terus buat!

Buat sikit dan jadi, lebih baik daripada berangan buat banyak tapi tak jadi.

.
.

==========
4. REWARD diri sendiri
==========

Pilih ganjaran yang akan dapat setiap kali buat tabiat, supaya semakin suka untuk buat.

Ganjaran tidak semestinya dalam bentuk hadiah fizikal.

Tidak semestinya perlu dapat reward seketul coklat setiap kali baca buku.

Boleh saja reward = perasaan puas dapat laksanakan tabiat.

Atau reward = gembira kerana berjaya capai matlamat.

Raikan kejayaan kecil.

.
.

SUKA dengan tips ini? #SHARE dengan kawan-kawan!

.
.

★★★★★★★★★★

SERIUS untuk bina tabiat lebih baik?

Dapatkan Panduan Kuasai Tabiat Capai Matlamat.

★★★★★★★★★★

DULU: KERJA TAK SIAP, MASA TAKDE
SEKARANG: KERJA SIAP, ADA MASA LEBIH

“Bertahun saya cari ‘ubat’ untuk masalah bertangguh saya ni. Macam-macam artikel & ebook saya baca. Panduan KTCM Tuan betul-betul menyentap diri saya. Mengubah diri saya.

“Dulu saya sibuk buat banyak benda. Rasa macam produktif. Tapi bila tengok balik.. Entahlah apa yang saya buat.

“Lepas saya belajar dalam Panduan KTCM ni.. Hidup saya,kerja saya lebih teratur. Semua kerja siap.

“Ironically, Kerja yang saya buat semua dapat siap. Dan saya ada banyak masa.

~ Tuan Izzat Amir Hamzah

★★★★★★★★★★

.
.

KLIK SINI untuk dapatkan Panduan Kuasai Tabiat Capai Matlamat:
Klik sini>>bit.ly/2JeUjZx

.
.

★★★★★★★★★★

BERJAYA BACA BUKU & BUAT KERJA TANPA GANGGUAN

“(Saya berjaya) membaca buku ilmiah sekurang-kurangnya 5 muka surat sehari. Tapi biasanya sampai 20 muka surat sekali hadap kalau topik yang dibaca tu sangat menarik.

“Sebelum ini saya buat kerja dalam 10-15 minit dah mula main handphone. Buka telegram/whatsapp, FB, youtube dan main games. Dah bermain2 dalam 1/2 jam baru sambung balik kerja. Dalam 15 minit kemudian mula main2 balik.

“Macam tu lah hari2 dari masuk kerja sampai petang.

“Sekarang, sebelum saya mulakan kerja, saya settlekan dulu semua emel, offkan notification semua sosial media apps di handphone.

“Dengan cara ini, saya boleh bekerja terus menerus sehingga 3 jam.”

~ Tuan Syahril Badli

★★★★★★★★★★

URUSAN RUMAH SELESAI, URUSAN BISNES PUN SELESAI!

“Dalam masa 1 hari, saya dah begitu efisyen guna masa untuk kerja seharian sebagai surirumah dan urus anak-anak.

“Bila urusan rumah teratur, saya boleh buat kerja untuk perniagaan lebih efisyen.

“Perkara yg membuang masa telah pun saya lupakan dan buang terus. sekarang ni saya nak fokus dan ulang semula video. untuk nak buat pecahan kecil kerja, dan buat task yg penitng demi mencapai matlamat/goal.”

~ Jazmiladina Husin

★★★★★★★★★★

.
.

KLIK SINI untuk dapatkan Panduan Kuasai Tabiat Capai Matlamat:
KLIK SINI>>bit.ly/2JeUjZx

KLIK SINI>>bit.ly/2JeUjZx

KLIK SINI>>bit.ly/2JeUjZx

#SHARE kepada kawan-kawan!

Tagged , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *